Homepage > Yin Yoga

Yin Yoga

För alla som utövar någon form av YangYoga är YinYogan det perfekta komplementet.
YangYogan är bland annat den dynamiska yogaform som ViryaYogan är. Därför har jag valt att ta in YinYogan som en fin motpol till dig som annars yogar hos YogaFlow.

Det är viktigt att var och en efter sina förutsättningar kan göra övningen med rätt intensitet på stretchen, så att man kan ligga/sitta bekvämt i övningen. Därför används filtar, bolster, bälten och block.

Här jobbar vi väldigt mycket med andningen. Kan man andas djupt och lugnt så är det en indikation på att allt är bra, och tvärt om, börjar andningen bli ryckig och ytlig, så bör man lätta på stretchen.

FÖRDELARNA MED YINYOGA:

  • Stretchar och ger flexibilitet till kroppens bindvävnad
  • Förbättrad flexibilitet i ryggrad och höft
  • Skapar en terapeutisk påverkan på lederna som får ökad ledvätska
  • Lugnare sinnelag, emotionell balans, ger övning i att hålla sig lugn när man utsätts för intern och extern stress
  • Stimulerar kroppens inre organ
  • Förser ryggraden med vätska och ger bättre cirkulation av vätskan
  • Stoppar upp åldrandet genom att lederna behåller sin mjukhet och rörlighet
    Förbättrar och balanserar livsenergin ( prana) via kroppens bindvävnad

DESSUTOM:

  • YinYoga med den annorlunda fokuseringen på leder, ligament och bindvävnad är även en ideal träningsform för alla som sportar eller helt enkelt bara för för att motverka ålderns härjningar med en kropp som blir allt stelare och orörligare.
  • YinYoga fungerar även utmärkt som ett sätt att träna tanken att fokusera inåt, och förbereda för meditation.